Äventyret 2010

2010 är över och oj vilket år det var. Jag har sett och upplevt så otroligt mycket att hade någon sagt det till mig 2009 hade jag inte trott personen. Allt har inte varit glädje dock. Mitt förhållande med Lisa tog slut då jag beslutade mig att se världen och det är väll det enda jag ångrar. Inte resan i sig utan hur jag löste det med Lisa eller inte löste det är kanske bättre att säga. Utöver det så har det varit ett kanonår.

Jag spenderade mellan fyra och fem månader utanför Sveriges gränser förra året. Jag hann med att se Indien, Thailand, Italien, Singapore, Kambodja, Malaysia och några fler länder. Året avslutades med en Asienresa under tre månader som var helt otroliga. Jag träffade en himla massa folk, såg allt mellan paradiset(västra Thailand) och helvetet(Indien), kände mig hemma i storstäder större än Stockholm och jag bara chillade.

Resan till Rom, Italien i somras var även den väldigt trevlig. Vi hade en lägenhet i centrala Rom bara ett stenkast ifrån Fontana di’Trevi och där han jag se Colosseum och ett antal Obelisker, Vatikanstaten och Vatikanmuseumet bland annat. Käkade mycket pasta och pizza som tyvärr inte alls var lika bra som jag hade hoppats på. Italienska pizzor skiljer sig markant från svenska då de är väldigt sparsmakade med fyllning.

Jag hann även med en resa till norra Sverige för att göra det ända som var planerat från 2009. Nämligen att vandra Fjällräven Classic. Tanken var att jag skulle gå med min vän Micke från Göteborg men i slutändan blev det farsan jag vandrade med. Fjällräven Classic är ett vandringsevent arrangerat av Fjällräven där man vandrar från Nikkaluokta till Abisko. Sträckan är elva mil och jag trodde inte det skulle vara så tungt som det visade sig vara. Stigen var i princip konstant kantat med stenar vilket gjorde att man aldrig kunde sätta ner foten på platt mark utan det lutade alltid lite eller så klev man på en stenspets eller stoppade ner foten mellan två stenar. De där elva milen var verkligen en utmaning och ändå kom jag i mål tidigare än beräknat. Dock beror mycket utav det på farsan min som pushade på mig. Sluttiden blev 69 timmar och några minuter vilket jag helt klart är nöjd med. Jag hade räknat med att komma in på närmare 80 timmar. Men näst sista dagen så gick vi långt, trodde aldrig vi skulle stanna för att sova och vi lade säkert fyra, närmare fem mil bakom oss men så gick vi också från tidig morgon till sen kväll. Men det var det värt då sista dagen blev mycket enklare och inte alls så lång, runt två mil endast. Men jag är inte helt anti till att fjällvandra igen. Jag älskar miljön och att vandra/gå är något jag finner avkopplande men nästan gång blir det en lugnare vandring med grillning och lite tid till att njuta.

Då jag spenderat så pass mycket tid utomlands förra året så har hann jag inte spela lika mycket som jag kanske hade velat. Har missat många bra spel skulle jag tro men jag han trots det klara av 13 spel. Det första var Dragon Age Origins och det sista blev Fable 3 som jag klarade nio timmar innan 2011. Till årets spel utav de jag spelade och som släpptes 2010 så utser jag Bioshock 2. Ett riktigt bra spel med en intressant värld och skön stämning.

Jag hann med att se 87 st filmer innan jag for iväg i september och sen såg jag ett gäng med filmer under resan som jag inte har antecknat. Ja, jag förde protokoll på vilka filmer jag såg från första januari till dess att jag åkte iväg. Jag kan tyvärr inte utse någon årets film för 2010 dock filmen med störst mysfaktor var den nya Tron filmen, Tron Evolution. Den var typ en och en halv timme av rent nostalgimys tillsammans med Daft Punks soundtrack. Sen var kanske inte manus i klass med ett riktigt epos men jag gillade filmen från start till slut. Han också med att se the Social Network och Due Date på bio i Kuala Lumpur. Bio i Malaysia kostar ingenting så jag såg tre filmer på en vecka och betalade fortfarande inte lika mycket som jag hade gjort för en film i Sverige.

Förra året hann jag läsa en hel del böcker, mer än vad jag brukar hinna med. Kommer inte exakt ihåg vilka jag har läst men det är några utav Clive Cussler, ett par Discworld-böcker, alla fyra Arn-böcker. Läste även både Snabba Cash och Aldrig Fucka Upp utav Jens Lapidus samt Insidan utav Liam Nordberg. 100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann och jag hann påbörja Metro 2033. Under Asienresan han jag med tio böcker på 13 veckor vilket är väldigt mycket för att vara mig. Ibland kan det ta mig ett par månader att läsa en bok endast men så hade jag i och för sig andra prioriteringar under resan.

Det var 2010 i ett par rader. Jag har missat ett och annat, det är jag rätt så säker på. Jag har även hoppat stora delar utav resan trots att den nämns i varje stycke i princip men för mer historier därifrån så får ni bege er till min reseblogg.

Vad 2011 har att erbjuda visar sig men förhoppningsvis blir det ett lika bra år som 2010.

Lämna en kommentar