Japan </3 delfiner

Det är inte mycket kvar av Japan snart. Det som jag tidigare dyrkade som tv-spelens heliga land har på senare år gått ner sig totalt och idag är japanska toppspel ett minne blott av vad det en gång har vart med få undantag. Jag har i min samling av spel till stationära konsoler tre spel utvecklade i Japan; Everybody’s Golf World Tour till Playstation 3, Shadow of the Colossus till Playstation 2 och Wii Sports till Nintendo Wii.

Men nu skulle jag inte skriva om spel i detta inlägg. Jag kollade precis på the Cove. En dokumentär som visar hur japan dödar delfiner i massor, närmare 23000 delfiner per år får sätta livet till. Filmen visar hur den Japanska regeringen mutar länder för att gå med i IWC, Internationella Valfångstkommissionen, och sedan rösta bort förbudet mot att jaga valar. De betalar bland annat medlemsavgiften och bygger industrier i länderna som enligt filmen sedan står tomma eller som är tänkta att användas till saker som landet inte ens behöver. De köpta ländernas delegationer var inte ens intresserade av vad som sades utan när det sagt sitt så satt det mest och sov, eller så speglade filmen det åtminstone.

En annan sak filmen tar upp är försäljningen av delfinkött. Tydligen är delfinkött fullt med kvicksilver vilket kan leda till komplikationer då kvicksilver är världens giftigaste metall som inte är radioaktiv men då delfinkött inte säljer så bra så påstår man att man säljer kött från andra valdjur och på så vis får man sålt sitt delfinkött ändå. Dessutom ville de börja servera delfinkött till lunch i alla Japanska skolor vilket hade kunnat leda till att de dödade sin egen befolkning. Vad som helst för att ha en anledning till att fortsätta döda delfiner tydligen, även om det skulle ta död eller förgifta hela sin yngre generation.

De ansvariga för delfinjakten påstår dessutom att det är tradition och att alla i japan får nytta utav det då delfin är en vanlig beståndsdel i den japanska matkulturen. Men då teamet pratade med folk i Tokyo så var det ingen som såg delfin som mat vilket inte gick ihop med vad de ansvariga sa.

Sättet de dödar delfinerna på är inte direkt humant, inte ens för en köttätare. Först så fångar de in delfinerna och motar in dem mot land genom att skrämma dem via rör ner i vattnet som de sedan slår på och som skapar en typ av ljudvägg. Väl i land väljs de finaste och bästa delfinerna ut för att säljas till djurparker runt om i världen. Resten förflyttas till en vik där de spettas till döds. I filmen så simmar delfinerna runt, blödandes innan de avlider. Visserligen ser det aldrig bra ut när djur avrättas även om det är på ett mer ”humant” sätt men här känns det som att det är väldigt rått. Av det jag har sett på tv om hur man avlivar djur så ser man till att de åtminstone dör omgående och jag tror jag hörde på radio tidigare idag hur någon gris på någon gård hade lidit illa då de trodde att grisen var död.

Japan har gått från att vara mina drömmars land till ett land som jag nu för tiden vill besöka men inte bosätta mig i. Men ju mer jag hör om Japan desto lägre hamnar de på min lista. Vi får se vad följderna blir av den senaste kärnkraftskatastrofen också.

Här hittar du filmen på Facebook med diverse vettiga länkar och här hittar du billigaste priset på Prisjakt om du vill köpa filmen på bluray.

Lämna en kommentar