Flyga Drake i Centralasien

Jag kollade på Flyga Drake igår, filmen baserad på boken med samma namn utav Khaled Hosseini. Riktigt bra film om Amir och Hassan, två pojkar och bästa vänner som växer upp i Kabul, Afghanistan på 70-talet där Amirs far har pengar och där Hassan och hans far är tjänare till Amirs far. Hassan skulle göra vad som helst för Amir och gör det också. Detta leder till en del komplikationer och de två bästa kompisarna splittras sedan innan Amir flyr till USA när Sovjetunionen tågar in i Afghanistan.

Vad som dock får mig att skriva detta inlägg är dock inte bara för att meddela att det var en väldigt bra film utan som vanligt för att filmen kittlade resenerven lite. De har filmat i Centralasien, jag har läst att det har varit i västra Kina och i eftertexten stod det även om Kabul, Afghanistan så jag antar att de har varit där med. Men det är vackert. Naturen som visas upp, trots att det ibland bara är stenar eller helt öde vyer med en liten grusväg i ett bergslandskap så är det vackert. Och jag drömmer mig bort ihop om att någon dag få uppleva sådana vyer.

Filmen visar även en del klipp ifrån marknader och gator i Kabul vilket får mig att minnas Indien där det verkligen fungerar som det gör på filmen. Som västerländning så kan man lätt tro att det finns matbutiker i varje stadsdel och åtminstone en stormarknad i varje stad och att det som visas på film är en uppbyggd kuliss för att få filmen att kännas mer exotisk. Man inser sällan hur bra man har det i västvärlden. I Indien finns det inte många stormarknader och matbutikerna finns säkert i de större städerna. Men på landsbygden där 70 procent av den indiska befolkningen bor, där köper man fortfarande matvaror på marknader, gatustånd eller liknande.

När jag ville ha lite frukt i Jaipur kan det ha varit så fick jag snällt gå till en av fruktförsäljarna och köpa frukt hos honom. Sen fick jag i och för sig väldigt färsk och god frukt som han dessutom skivade upp med en kniv han sköljde av under rinnande vatten. Men försök att hitta en fruktförsäljare i Sverige? Har man tur kan de stå någon på något torg och sälja frukt och grönsaker men det är inte varje dag de står där.

Vad jag vill säga är nog att jag vill dit, till Afghanistan, till Centralasien med alla länder som slutar på just -stan. Jag har fått bilden av att det ska vara sjukt vackert och att det är oexploaterat från turism. Visst, det är ingen sol- och badsemester men det var inte min förra resa heller trots att jag var i Thailand åtminstone en och en halv månad. Få komma till Centralasien och uppleva kulturen där, se dess storslagna vyer och få koppla bort sådant som kanske har en för stor del i ens liv idag. Vi är lite för tekniskt beroende idag. Glöm mobiltelefonen hemma en dag och du kommer känna att den saknas. När internet går ner så får man tristess och vet inte riktigt vad man ska hitta på och så svär man lite åt sin internetleverantör för att de inte kan uppehålla en anslutning dygnet runt, året om.

Jag tror det är viktigt att komma ut och se världen. Att få se hur bra man har det i Sverige och västvärlden men också att komma bort från sina vanor och sitt materiella behov.

Och Afghanistan, jag vill dit men först när det har blivit fred. Jag får börja i Kazakstan istället eller Mongoliet.

Jag postar en video från AlJazeera som har varit i Kabul och filmat och pratade med drakflygare.

Lämna en kommentar